handdator

Visa fullständig version : Proteiner

Idealisten
2007-04-18, 16:40
Någon som kan något om proteiner? Kan itne alls mycket och ska snart börja träna igen efter ett långt uppehåll:viking: .

Stockis
2007-04-18, 19:34
Vad är det du vill veta om proteiner?

Dan Eriksson
2007-04-18, 19:36
http://sv.wikipedia.org/wiki/Protein - enjoy!

Draupnir
2007-04-19, 13:14
Roligt att du ska ta upp träningen. En väldigt bra sida som jag varmt rekomenderar är kolozzeum.com, där kan du läsa om det mesta angående träning. Den sidan har hjälpt mig väldigt mycket och jag är övertygad om att det kan hjälpa dig.

Lycka till med träningen.
Mvh /// Andreas

Bockas
2007-04-19, 13:19
Har postat denna länk tidigare, men det skadar kanske inte att göra det igen: http://www.exrx.net/

Förutom en väldigt bra förteckning över alla muskler, samt övningar för dessa, så innehåller den kostråd mm. En ful om än väldigt innehållsrik och bra sida, i princip den enda jag någonsin kollar på när det gäller träning. Kanske ett minus att den är på engelska, men det funkar väl för de flesta.

svärdslag
2007-04-19, 13:21
köp Ultimate Protein eller Whey Protein på www.gymgrossisten.se .. Protein är byggstenar till din kropp och gör din kropp större, finns i kött, fisk, vissa spannmål, fördelen med proteinpulver är att den innehåller amominosyror (delade proteiner) som går direkt till musklerna och stimulerar muskeltillväxten =D

Bockas
2007-04-19, 13:25
Det tål kanske att påpekas, att det för muskeltillväxt också krävs att man äter ordentligt med kolhydrater (snabba kolhydrater direkt efter träningen, och helst långsamma i övrigt); det är en populär vanföreställning att det räcker att hälla i sig en liter 100% protein efter träningen, och sedan gå till sängs. Mångsidig kost alltså, som alltid.

Idealisten
2007-04-19, 16:23
Okej, jag körde med nåt som hette "super mass" förrut.

Bockas
2007-04-19, 16:32
Okej, jag körde med nåt som hette "super mass" förrut.

Sådana "super mass"-grejer brukar innehålla ganska bra med näring, om man vill växa och inte är rädd att lägga på sig lite extra fett (något man ju kan träna bort under perioder då man inte direkt "bygger").

Stockis
2007-04-19, 16:42
Akta dig dock för vissa sorter då de kan innehålla animaliska delar såsom benmjöl från kor m.m.

Druznil
2007-04-19, 16:51
Sådana "super mass"-grejer brukar innehålla ganska bra med näring, om man vill växa och inte är rädd att lägga på sig lite extra fett (något man ju kan träna bort under perioder då man inte direkt "bygger").

Tycker du? Personligen, högst personligen, tycker jag alla dessa "gainer" produkter är falsk marknadsföring. De innehåller typ (olika mellan olika) 30% prot och 50%socker, inge fett (undrar vad resten av den 100% är :P).

Jag tror mer på en varierad kost med mineraler, salter, protein och lite snabba kolhydrater som tillskott. Köp så rent vassle protein (snabbt insättande) du hittar, brukar ligga på 85-90% protein, och en bruk med glukos på Ica (20kr för ett kilo). Blanda dessa efter tycke, och använd direkt efter träning. På kvällen skulle jag dra i mig ett långsamt protein, säg kaseinat, för att inte bli jätte katabol på natten.
Men detta är enbart för muskelbyggande!! Du vill tappa lite vikt också, då blir det som sagt svårt att få ihop det (välj det du vill satsa mest på med andra ord).

Tiefensee
2007-04-19, 21:24
Det är som Druznil säger bäst att göra sin egen gainer. Rent vassleprotein ihop med malto, skulle jag rekommendera. Maltodextrin finns att köpa på bryggerier i stora säckar, 15kg. Vassle köper du på nätet eller i en välsorterad butik.
Bygger du muskler kör du i mer malto och om du deffar så kan du köra fifty-fifty. Men snabba kolhydrater ihop med protein är alltid att rekommendera efter träning. Helst så fort efter träningen som möjligt eftersom proteinsyntesen är som högst då.

Kalcium-kaseinat är, precis som Druznil skriver, ett mycket bra kvällsprotein. Nackdelen är att det blir ganska segt att blanda ut.
Själv kör jag Dalblads "milk and whey" som kvällsprotein. 50% kalciumkaseinat och 50% vassle.
Alternativt kan du klämma i dig en minikeso som också innehåller mycket kaseinat.

Draupnir
2007-04-20, 07:47
Vill påpeka att det inte vilar något magiskt över proteinpulver, utan rätt träning, rätt kosthållning i övrigt och främst av allt tillräcklig vila så kommer proteinpulvret ge föga verkan. Den enda fördelen med proteinpullver är att kroppen kan ta upp det väldigt fort och börja använda mycket snabbare än vanligt fast mat. Kom ihåg du kan bli lika stor och stark av vanlig kost, om du äter rätt. En annan fördel med proteinpullver är att det blir oftast billigare än att äta proteinrik fast mat.

Som jag skrev förut till idealisten, kom ihåg att ligga på kalorieöverskott, annars bygger du inget.

Någon skrev också att proteinpulver innehåller aminosyror, som om det inte skulle finnas i vanlig kost, vilket det naturligtvis gör. Lägg märke till att många proteintillskott innehåller aspartam som är ett mindre hälsosamt ämne och som bör undvikas.

Och till sist, proteintillskott som innehåller (Äggbulamin) (Vassle) (Kasein)tex (Som är det vanligaste) innehåller inte nermalda belgian-blues eller andra äckelheter, Vassle och kasein finns förövrigt i mjölk och andra mejerieprodukter.

Ps, det kan vara en god ide att kolla på livsmedelsverkets hemsida om det kosttillskott du vill ha är godkänt också, misnkar risken att du får i dig anabola eller nermalda sorkar från asien.

Mvh/Andreas

DerSchwede
2007-04-20, 08:05
Ps, det kan vara en god ide att kolla på livsmedelsverkets hemsida om det kosttillskott du vill ha är godkänt också, misnkar risken att du får i dig anabola eller nermalda sorkar från asien.

Mvh/Andreas

OMG ? :chock: :chockad:

Draupnir
2007-04-20, 15:38
OMG ? :chock: :chockad:

javisst! Jag hade en kompis som glömde kolla detta och det hela slutade med att han sög i sig en pulveriserad grävling i tysk paraduniform. Så när jag säger att det kan sluta illa så menar jag verkligen det.

Skämt osido, det kan vara klokt att vara på säkra sidan.

Broder Dalton
2007-04-20, 15:47
Vad ska man köra för kosttillskott om man vill bli större, har använt gainer fuel innan men funderar på att köra med kreatin istället då d andra e så vansinnigt dyrt? Några råd??

Tiefensee
2007-04-20, 15:54
Träna och ÄT, mycket. Det finns inget mirakelmedel, som är lagligt, som gör dig stor. Det tar tid att bygga muskler.
Kreatin kan hjälpa dig och finns i olika former t ex monohydrat eller krealkalyn.
Det finns dock en risk att du är en sk "non-responder" vilket innebär att man redan har så pass höga kreatin nivåer i kroppen så att ett kreatintillskott är helt onödigt.

Draupnir
2007-04-20, 15:55
Vad ska man köra för kosttillskott om man vill bli större, har använt gainer fuel innan men funderar på att köra med kreatin istället då d andra e så vansinnigt dyrt? Några råd??

Råder dig också att skriva lite vad du har för mål och träningsvanor, jag menar det är dumt för oss att rekomendera en exempelvis en gainer om du tex äter 6ggr om dagen redan... hoppas jag gjorde mig förstådd.

Mvh//Andreas

Draupnir
2007-04-20, 15:58
Det finns dock en risk att du är en sk "non-responder" vilket innebär att man redan har så pass höga kreatin nivåer i kroppen så att ett kreatintillskott är helt onödigt.

Är det därför man är non-responder?

Bockas
2007-04-20, 16:02
Proteiner i pulverform är sällan något annat än vassle- (dvs. från mjölkprodukter), ägg- eller sojaproteiner. Däremot brukar sådana "proteinbars" innehålla rätt äckliga proteiner, sådant som är utvunnet ut slaktavfall; alltså från klövar och hovar och sådant mys.

Kreatin finns det som Tiefensee säger "non-responders" till, själv verkar det som att jag får huvudvärk om jag tar det. Jag sväller upp lite också (binder mer vätska), men jag märker inte mycket andra effekter. Lite mindre benägenhet till mjölksyra kanske.

Pro Patria
2007-04-20, 16:07
köp Ultimate Protein eller Whey Protein på www.gymgrossisten.se .. Protein är byggstenar till din kropp och gör din kropp större, finns i kött, fisk, vissa spannmål, fördelen med proteinpulver är att den innehåller amominosyror (delade proteiner) som går direkt till musklerna och stimulerar muskeltillväxten =D

Man skall dock inte glömma bort att kosttillskott är just tillskott och inte någon ersättare.

Utan mycket mat kan du inte växa. :-)

Broder Dalton
2007-04-20, 16:08
Jag har hållt på å träna nu i några månader. Brukar köra bröst, armar, rygg & mage ca 3- 4 dar i veckan, äter som man gör i allmänhet, rör kanske inte på mig så fasligt mycke i nödan:-) . Är hyfsat vältränad men vill öka i muskelmassa. Kreatin är väl ett hyfsat billigt kosttillskott, hur får man reda på om man är en sk non-responder???

Sushi
2007-04-20, 16:10
Jag tycker du ska köra på allt från thaifemmor till genotropin till kreatin. Skippa dravlet och bli en man.

Bockas säger: Om detta var menat som ett skämt, så var det ett dåligt sådant. Tror du förstår själv att detta inte är ett forum där vi skall propagera för bruket av steroider

Draupnir
2007-04-20, 16:11
Jag har själv testat Star Nutritions kreatin monhydrat, hade absolut noll effekt. Ska tydligen vara 20% (ca) som är non-responders. (Enligt Gymgrossisten). Om det dock fungerar ska det då binda vatten i kroppen på dig, detta ska vara den enda bieffekten och den är helt ofarlig enligt alla dom många studier som gjorts kring preparatet, tänk på att du kan binda enda upp till 6kg vätska.

Vill du öka i vikt så ät mer kalorier än vad du gör av med. En stillasittande individ (man) ska ha runt 2000 kcal per dag, tränar du kan du öka till 3500, det är ganska lagomt. :cool:

Draupnir
2007-04-20, 16:14
Jag har hållt på å träna nu i några månader. Brukar köra bröst, armar, rygg & mage ca 3- 4 dar i veckan, äter som man gör i allmänhet, rör kanske inte på mig så fasligt mycke i nödan:-) . Är hyfsat vältränad men vill öka i muskelmassa. Kreatin är väl ett hyfsat billigt kosttillskott, hur får man reda på om man är en sk non-responder???

Det får du reda på genom att testa preparatet.
Som tidigare sagt så rekomenderar jag inte kosttillskott. Det funkar precis lika bra med riktig mat.
Och självklart ska du träna hela kroppen! inte bara vissa muskelgrupper, sånt kommer att slå dig i bakhuvudet senare.

Draupnir
2007-04-20, 16:15
Jag tycker du ska köra på allt från thaifemmor till genotropin till kreatin. Skippa dravlet och bli en man.

Skulle du kunna utveckla det du just sa?:unsure:

Broder Dalton
2007-04-20, 16:21
Ok tack för svaren. Verkar finnas en och annan som kan ett o annat om träning, bra å veta:-)

Leegist- vem frågade dig om nått, ta och somna om.:lol:

Tiefensee
2007-04-20, 16:29

Ja. Kroppen har en viss nivå av kreatinfosfatjoner. Den är olika hos alla men det finns en maxnivå. Vissa har ständigt denna maxnivå medan andra kanske knappt har något alls. Det är därför man reagerar så väldigt olika på kreatin, vissa ökar jättemycket medans vissa inte känner något alls.
Så ordet "non-responder" är egentligen felaktigt, eftersom kreatinfosfatjoner finns hos alla och alla "svarar" på det i o m att man använder dessa joner vid träning.

Tiefensee
2007-04-20, 16:33
Proteiner i pulverform är sällan något annat än vassle- (dvs. från mjölkprodukter), ägg- eller sojaproteiner. Däremot brukar sådana "proteinbars" innehålla rätt äckliga proteiner, sådant som är utvunnet ut slaktavfall; alltså från klövar och hovar och sådant mys.

Kreatin finns det som Tiefensee säger "non-responders" till, själv verkar det som att jag får huvudvärk om jag tar det. Jag sväller upp lite också (binder mer vätska), men jag märker inte mycket andra effekter. Lite mindre benägenhet till mjölksyra kanske.

Gillar du inte kreatinets vätskebindande egenskaper (själv gillar jag det) så kan du testa krealkalyn. Det ska, enligt diverse tillverkare, inte binda vätska alls och har ingen uppladdningstid och överflödet skall inte bilda kreatinin.

Bockas
2007-04-20, 16:46
Gillar du inte kreatinets vätskebindande egenskaper (själv gillar jag det) så kan du testa krealkalyn. Det ska, enligt diverse tillverkare, inte binda vätska alls och har ingen uppladdningstid och överflödet skall inte bilda kreatinin.

Där ser man. Får kolla på det nästa gång jag får för mig att köra en intensiv tränigsperiod. Tack för tipset.

Tiefensee
2007-04-20, 17:02
Det får du reda på genom att testa preparatet.
Som tidigare sagt så rekomenderar jag inte kosttillskott. Det funkar precis lika bra med riktig mat.
Och självklart ska du träna hela kroppen! inte bara vissa muskelgrupper, sånt kommer att slå dig i bakhuvudet senare.

Jo, fast just kreatin kan vara svårt att få i sig via kosten. Man får äta en hel massa stora köttbiffar för att komma upp till maxnivå om man ligger lågt i kreatinhalt i kroppen.

behindblueeyes
2007-04-20, 17:09
massa bra tips i de här forumet.. tack så mycket! ^__^

Draupnir
2007-04-20, 17:29
Ja. Kroppen har en viss nivå av kreatinfosfatjoner. Den är olika hos alla men det finns en maxnivå. Vissa har ständigt denna maxnivå medan andra kanske knappt har något alls. Det är därför man reagerar så väldigt olika på kreatin, vissa ökar jättemycket medans vissa inte känner något alls.
Så ordet "non-responder" är egentligen felaktigt, eftersom kreatinfosfatjoner finns hos alla och alla "svarar" på det i o m att man använder dessa joner vid träning.

Då har jag lärt mig något nytt, tack för svaret.
Mvh/Andreas;)

Druznil
2007-04-20, 19:11
Kalcium-kaseinat är, precis som Druznil skriver, ett mycket bra kvällsprotein. Nackdelen är att det blir ganska segt att blanda ut.

Plus att det smakar apröv, jag har inte smakat en apröv men fantisera om den smaken ni :P

Druznil
2007-04-20, 19:13

Större blir du av träningen, preparaten hjälper dig att ha en bra bas att stå på.
Kreatin har ingen medicinskt bevisad effekt över huvudtaget. Kreatin används inom vården som ett test på din njurfunktion och finns därmed oftast i överflöd i kroppen.
Men sedan kommer det till verkligheten. Vissa, inte alla, känner att de har effekt av kreatintillskott. Men även placebo har effekt på människan, tror du på kreatinet så kommer du kanske att köra lite hårdare och därmed få resultat.
Personligen skulle jag inte använda kreatin, då det lägger ökat tryck på njurarna.

Stockis
2007-04-20, 20:21

Ni gökar för mycket det är därför eran kropp redan är full med kreatin :evilgrin:

Själv svarar jag direkt på kreatin. Undra vad detta kan bero på? :cool:

NordKraft
2007-04-20, 20:39
Någon härinne som har praktisk erfarenhet av de lagliga preparat som finns, som sägs höja kroppens egna produktion av testosteron?

Jag tänker bland annat på Pro Androstenetrion:
http://www.topformula.com/gym-traening/83.html

Tiefensee
2007-04-20, 20:49
Kreatin har ingen medicinskt bevisad effekt över huvudtaget. Kreatin används inom vården som ett test på din njurfunktion och finns därmed oftast i överflöd i kroppen.
Men sedan kommer det till verkligheten. Vissa, inte alla, känner att de har effekt av kreatintillskott. Men även placebo har effekt på människan, tror du på kreatinet så kommer du kanske att köra lite hårdare och därmed få resultat.
Personligen skulle jag inte använda kreatin, då det lägger ökat tryck på njurarna.

Där måste jag säga att du har fel.

Den energi som kroppens muskler använder är en nukleotidmolekyl som kallas för ATP (adenosine triphoshpate) och vid anaerob träning används ATP utan syre.
Då kroppen använder ATP så försvinner en fosfatjon och laktat (mjölksyra) bildas.
Har man då en hög nivå av kreatin i kroppen så "ger" kreatinet bort sin fosfatjon till ATPn så att man kan använda den en gång till, dvs en repetition till eller eventuellt en tyngre vikt.
Efter ATPn är använd så är benämningen ADP (adenosine DIphoshpate). ADP+CrP (kreatinfosfatjon)=ATP. Lätt förklarat, utan att krångla till det för mycket.
Och visst är det medecinskt bevisat.
Det ingår i de flesta nutritions/näringsläro utbildningar. Dvs absolut inte något placebo.
Varför folk svarar olika på kreatin förklarade jag ovan:
"Kroppen har en viss nivå av kreatinfosfatjoner. Den är olika hos alla men det finns en maxnivå. Vissa har ständigt denna maxnivå medan andra kanske knappt har något alls. Det är därför man reagerar så väldigt olika på kreatin, vissa ökar jättemycket medans vissa inte känner något alls.
Så ordet "non-responder" är egentligen felaktigt, eftersom kreatinfosfatjoner finns hos alla och alla "svarar" på det i o m att man använder dessa joner vid träning."

Det tryck du talar om på njurarna gäller endast för personer som har njurproblem. Dessa ska kanske passa sig för kreatin, eller åtminstone det kreatin där överskottet bildar kreatinin.
Friska personer som inte överdoserar kreatin har inget att frukta.

Tiefensee
2007-04-20, 20:57
Någon härinne som har praktisk erfarenhet av de lagliga preparat som finns, som sägs höja kroppens egna produktion av testosteron?

De flesta av de preparaten består av "tiggarnöt", "tribulus terrestis" (eller liknande namn kommer inte ihåg) en ört som sägs öka kroppens egna testo-produktion.
Mest båg tror jag, har inte sett några vetenskapliga fakta som stödjer det.
Har bara testat en liknande produkt som hette "Trenobol" (ej att förväxla med Trenbolone). Jag fick hjärtklappning av den och svettades på nätterna.
Med andra ord samma biverkningar som AAS utan de styrkeökande egenskaperna hos AAS.

The Sentinel
2007-04-20, 21:50
mkt bra skrivet av Tiefensee, kreatin är antagligen det bästa kost-tillskottet man kan använda, men som nybörjare räcker vanlig husmankost och frukt mkt bra, styrkeökningarna kommer snabbt i början efter ett halvår år så blir det svårare att öka lika procentuellt mkt. Kom ihåg att inbaningen av rörelsen i övningarna är viktig så man lär sig rätt från början för att minska ev skador. Protein och gainers kan man börja med efter ett år kanske. Eller det är iofs individuellt.
Kosten är MINST lika viktig som träningen i sig. Men i början så räcker det att ligga på fler kalorier än du gör av med så borgar det för bra ökningar. Kanske 2-300 kcal överskott per dag är lagom.
En fördelning mellan näringsämnena med 60% kolisar 20% protein å 20% fett är ganska lagom.

:viking:

Druznil
2007-04-20, 22:51
Där måste jag säga att du har fel.

Den energi som kroppens muskler använder är en nukleotidmolekyl som kallas för ATP (adenosine triphoshpate) och vid anaerob träning används ATP utan syre.
Då kroppen använder ATP så försvinner en fosfatjon och laktat (mjölksyra) bildas.
Har man då en hög nivå av kreatin i kroppen så "ger" kreatinet bort sin fosfatjon till ATPn så att man kan använda den en gång till, dvs en repetition till eller eventuellt en tyngre vikt.
Efter ATPn är använd så är benämningen ADP (adenosine DIphoshpate). ADP+CrP (kreatinfosfatjon)=ATP. Lätt förklarat, utan att krångla till det för mycket.
Och visst är det medecinskt bevisat.
Det ingår i de flesta nutritions/näringsläro utbildningar. Dvs absolut inte något placebo.

Det tryck du talar om på njurarna gäller endast för personer som har njurproblem. Dessa ska kanske passa sig för kreatin, eller åtminstone det kreatin där överskottet bildar kreatinin.
Friska personer som inte överdoserar kreatin har inget att frukta.

Jag är läkarstudent och har därmed läst grundläggande intermediär metabolism, jag vet hur ATP och CrP fungerar. Det är inga problem det är bevisat. Vad som inte är bevisat att personer som äter tillskott av kreatin, trots normalt intag av det, får en ökad effekt. Lider man brist på kreatin så kommer man naturligtvis att få en positiv effekt av det, på samma sätt som om man lider brist på protein, salt, eller exakt vad annars som helst. Även tungmetaller som arsenik behöver kroppen för att fungera (upptäcktes när man hade komatösa patienter, de fick hudproblem efter några år arsenik fixa problemet).

ATP ganska lite med syretillgången att göra, enda skillnaden är mängden ATP man får av varje glukosmolekyl. Den klara ATP molekylen används på samma sätt med som utan syre...? Vad menar du?
Laktat bildas inte när ATP lämnar ifrån sig ett P. Laktat bildas då glukos "omvandlas" till ATP, i syrefattig miljö. Laktat bildas inte överhuvudtaget i en muskelcell med god syretillgång.

Det enda sättet kreatin har att lämna kroppen är som kreatinin, dvs det kreatin du stoppar i dig kommer att övergå till kreatinin i sinom tid. Det finns inga bevis på att detta skadar njurarna, men de njurspecialister jag träffar är mycket skeptiska till fenomenet kreatintillskott. Dessutom vet man inte förens njurarna är ordentligt skadade att man har problem med dem. För ett helt normalt liv krävs ungefär 20% njurfunktion, kommer man under detta får man stora problem. Med det menar jag, man kan inte veta att man är frisk om man inte går till en läkare och testar njurfunktionen.
Till och med artikeln nedan braskar för att det inte finns några långtidsstudier på kreatintillskott.

Detta är väl den studien som mest talar för din sak, att det faktiskt har effekt.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15707376&query_hl=13&itool=pubmed_DocSum
Normalt hade jag inte ens tittat på den då den är publicerad i en inte speciellt känd tidskrift (Sports medicine). Värt att notera är att inte ens denna review artikel säger att det har säkert har effekt. Den säger "it generally appears that Cr does significantly impact force production regardless of sport, sex or age". Det betyder att man inte säkert tillskriver kreatinet effekten.

Kom just på... Detta är jäkligt OT, bättre att göra en kreatintråd?

Tiefensee
2007-04-21, 00:52
Ok, startat ny tråd angående kreatin...

Kosten är MINST lika viktig som träningen i sig. .

:viking:

För att inte glömma vilan!!! :grin:
Det är trots allt då som musklerna repareras.

jimmy828
2007-04-22, 00:02
så du skall alltså börja träna efter ett långt uppehåll.
känns bra att börja träna igen va=)?!.
Själv har jag börjat köra igen och har även dragit med min flickvän så att vi tränar tillsammans=)..

det där med protein och andra träningsprodukter känns väl som att du får göra som du vill med, ät nytigt och rätt tycker jag..
själv ska jag börja att köra på kreatin=)..
Nu ska det bara bulkas på med muskler=)..
lycka till med muskeltillväxten=)..

Lassie
2007-04-27, 14:27

Alla testohöjare som säljs lagligt är bara utkastade pengar. Du kommer inte märka något av dom vare sig på vågen eller i vikterna. Bättre du köper Gainer och riktig mat.

MVH

Svensk
2007-04-28, 14:54
Någon som kan något om proteiner? Kan itne alls mycket och ska snart börja träna igen efter ett långt uppehåll:viking: .

Om du skall gå upp i vikt, kör då Protein/kolhydrater. skall du bränna fett och bygga muskel på det sättet kör du bara protein.

Tiefensee
2007-04-28, 22:35
Bränna fett och bygga muskler samtidigt är i de flesta fall utopi.

I Svea I
2007-05-09, 16:03

Proteiner innehåller än väldans med aminosyror.

Proteiner bygger kroppen.

Druznil
2007-05-09, 21:03
Proteiner innehåller än väldans med aminosyror.

Proteiner bygger kroppen.

Var inte det där lite för självklart för att behöva sägas?

Har jag fel så kan jag skriva en jäkla massa om proteiner och annan biokemi, alltså om intresset finns.

I Svea I
2007-05-09, 21:36
Var inte det där lite för självklart för att behöva sägas?

Har jag fel så kan jag skriva en jäkla massa om proteiner och annan biokemi, alltså om intresset finns.

Hmpf, biokemi har jag personlig fått nog av. Min kommunistmorsa är biokemist ...

Däremot tror jag att det skulle uppskattas om du skrev lite vettigt om proteiner och lite annan biokemi som är NYTTIG att veta, dvs. inte hur många celler man får/sekund eller hur lång tid det tar för Achmeds pizza ner till ändtarmen.

I Svea I
2007-05-09, 21:37
Bränna fett och bygga muskler samtidigt är i de flesta fall utopi.

Fungerar troligen om du är brutalt fet, då kroppen kan tillgodogöra sig energin genom att ta från kroppsfettet.

Men eftersom överätning ger anabola effekter så GÅR DET INTE att bygga lika snabbt på underskott som på överskott.

Druznil
2007-05-09, 22:38
Hmpf, biokemi har jag personlig fått nog av. Min kommunistmorsa är biokemist ...

Däremot tror jag att det skulle uppskattas om du skrev lite vettigt om proteiner och lite annan biokemi som är NYTTIG att veta, dvs. inte hur många celler man får/sekund eller hur lång tid det tar för Achmeds pizza ner till ändtarmen.

Men det där är lite för OT för att ta upp här.

Druznil
2007-05-09, 22:40
Fungerar troligen om du är brutalt fet, då kroppen kan tillgodogöra sig energin genom att ta från kroppsfettet.

Men eftersom överätning ger anabola effekter så GÅR DET INTE att bygga lika snabbt på underskott som på överskott.

Läser du igenom tråden överhuvudtaget innan du ger dig in i debatten??

I Svea I
2007-05-10, 06:51
Läser du igenom tråden överhuvudtaget innan du ger dig in i debatten??

Okej. Förlåt.

Bananaclip
2007-06-09, 13:27

Vet inte hur just det där är. Men jag körde en "laglig steroid" för omkring 1½ år sedan, kallad "Superdrol", fanns under namnet "Methyldrol" också. Den blev förbjuden ungefär 3 månader efter att jag köpt den, eftersom den klassades som en designersteroid baserad på Dianabol.
Det var rätt bra drag i den (behöll ca 5 kg av den), men jag tror inte den är så snäll mot levern (oral kur), men låter man bli att supa, dricker ordentligt och inte drar ut på det mer än en 6-9 veckor, så lär det inte vara någon fara.

Fast överlag skall man nog akta sig för sådana här "lagliga preparat", de kan ofta vara skadligare än riktiga steroider, och samtidigt ha väldigt dålig verkan.

Druznil
2007-06-09, 14:03
Vet inte hur just det där är. Men jag körde en "laglig steroid" för omkring 1½ år sedan, kallad "Superdrol", fanns under namnet "Methyldrol" också. Den blev förbjuden ungefär 3 månader efter att jag köpt den, eftersom den klassades som en designersteroid baserad på Dianabol.
Det var rätt bra drag i den (behöll ca 5 kg av den), men jag tror inte den är så snäll mot levern (oral kur), men låter man bli att supa, dricker ordentligt och inte drar ut på det mer än en 6-9 veckor, så lär det inte vara någon fara.

Fast överlag skall man nog akta sig för sådana här "lagliga preparat", de kan ofta vara skadligare än riktiga steroider, och samtidigt ha väldigt dålig verkan.

Den enda skillnaden mellan den där skiten och doping är att lagstiftarna inte hinner med. Det är precis lika skadligt som andra, olagliga som lagliga, ämnen i samma klass. Doping generellt har väl möjligen blivit säkrare med tiden, men vissa biverkningar kommer man aldrig ifrån.
Jag är på intet sätt positiv till doping!

Bananaclip
2007-06-09, 14:15
Den enda skillnaden mellan den där skiten och doping är att lagstiftarna inte hinner med. Det är precis lika skadligt som andra, olagliga som lagliga, ämnen i samma klass. Doping generellt har väl möjligen blivit säkrare med tiden, men vissa biverkningar kommer man aldrig ifrån.
Jag är på intet sätt positiv till doping!

Jag har inte avsett att påstå att det är annat än "doping". Torde framgå ganska tydligt om du läser det en gång till.

Stormöverland
2007-10-21, 14:13
Äter du protein i din vardagliga kost behöver du inge durt "muskelpulver" totalt bortkastat eftersom kroppen inte lägrar protein i annan form än muskler så kan du bara få i dig de du behöver så om du käkar ordentligt med kött fisk äggvita och vissa mejeriprodukter. (tonfisk e utmärkt att ta en burk om dan så vet man att man fått i sig nog :)) För protein fnkar precis som c vitamin att de bara kommer ut om man äter mera av det.
Protein pulver e helt enkelt rätt så värdelöst om man inte lider av proteinbrist

The Sentinel
2007-10-21, 14:23
Äter du protein i din vardagliga kost behöver du inge durt "muskelpulver" totalt bortkastat eftersom kroppen inte lägrar protein i annan form än muskler så kan du bara få i dig de du behöver så om du käkar ordentligt med kött fisk äggvita och vissa mejeriprodukter. (tonfisk e utmärkt att ta en burk om dan så vet man att man fått i sig nog :)) För protein fnkar precis som c vitamin att de bara kommer ut om man äter mera av det.
Protein pulver e helt enkelt rätt så värdelöst om man inte lider av proteinbrist

Suck, den här debatten om proteinpulvrets vara eller icke vara tycks vara oändlig. Känner du för att trycka i dig 3 tonfiskburkar om dagen så gör gärna det, men för oss som vill ha något godare och mkt smidigare sätt att få i oss, vi tar det pulvervägen.
2-3 gram per kilo kroppsvikt är lagom för en styrketränande. Kan vara svårt att få i sig den mängden utan tillskott.
Det är en fråga om vad man vill ha. Vissa tycker pulver är så himla äckligt, jag säger, det är f-n så mycket godare än tonfisk och tom ägg.

Tiefensee
2007-10-21, 14:24
Stormöverland

För någon som tränar så bör proteinintaget ligga på minst 2 gram protein/kg/dygn kroppsvikt.
Ponera att en person väger 90 kg, han bör alltså få i sig minst 180 gram fullvärdigt protein/dygn.
För alla som inte är pensionärer eller arbetslösa är det svårt att komma upp i så högt proteinintag med hjälp av kosten, därför är proteinpulver en bra lösning.
Och en burk tonfisk ger dig LÅNGT ifrån den mängden protein som du behöver.
I en burk tonfisk är det 37 gram fullvärdigt protein.

Stormöverland
2007-10-22, 13:30
Visst kanske de e smidigare men nu handlade väl diskusionen om protein och inte om pulver??
Och man behöver ju inte käka just tre burkar tonfisk.
180g är inte svårt att få i sig under ett dygn.
Och de va inte smaken på pulvret jag tänkte på när jag skrev att de går att få i sig protein på annant sätt, utan just priset och om de e nödvändigt att käka pulver för att få muskler.

Druznil
2007-10-22, 13:38
Visst kanske de e smidigare men nu handlade väl diskusionen om protein och inte om pulver??
Och de va inte smaken på pulvret jag tänkte på när jag skrev att de går att få i sig protein på annant sätt, utan just priset och om de e nödvändigt att käka pulver för att få muskler.

180g (90´kilospersons dagsbehov) protein motsvarar ungefär 900g kött/fisk/fågel. Proteininnehållet kan generaliseras till ungefär 20% av råvikten i dessa källor. Det är väl egentligen inga problem att få i sig, men det är inte praktiskt.
Praktiskt i den bemärkelsen att de flesta har ett liv bredvid gymet, så de kan inte enbart äta och träna på dagarna.
Det billigaste sättet att få i sig protein är troligen kyckling (30kr/kg råvara, dvs 150kr/kg protein). Ja eller, skillnaden blir ganska marginell egentligen. Det finns ju 86% proteinpulver för en 150-170kr/kg.

Folkets Man
2007-10-23, 00:53
Ett annat proteinrik produkt är färskost om ni inte märkt det. Skummade igenom varuhyllorna idag och kollade på ett paket färskost, 100g innehåller inte mer än 18g protein,4g fett och ungefär lika mycket kolhydrater. Införskaffade mig ett paket och smetade på knäckebrödsmackorna, smakade underbart!

Keso och kesella innehåller de likaså mycket protein, har inte smakat dessa men det smakar väl inte så mycket annorlunda än andra mejeriprodukter antar jag. Det är extra svårt för mig med att få i mig proteiner då jag är vegetarian, men man vänjer sig vid det.

Annars är bönor också att föredra :yes:

BlåaÖgon
2007-10-23, 00:56
kesella inehåller ju mycket proteiner som du säger=)
Det brukar jag ta och blanda med frysta bär och digestive:).

Tiefensee
2007-10-23, 15:22
Ett annat proteinrik produkt är färskost om ni inte märkt det. Skummade igenom varuhyllorna idag och kollade på ett paket färskost, 100g innehåller inte mer än 18g protein,4g fett och ungefär lika mycket kolhydrater. Införskaffade mig ett paket och smetade på knäckebrödsmackorna, smakade underbart!

Keso och kesella innehåller de likaså mycket protein, har inte smakat dessa men det smakar väl inte så mycket annorlunda än andra mejeriprodukter antar jag. Det är extra svårt för mig med att få i mig proteiner då jag är vegetarian, men man vänjer sig vid det.

Vad är det för färskost?
Jag kan bara komma på märkena Buko, Philadelphia, cantadou etc och de har juinte alls lika bra näringsvärden som dom du räknade upp.

Kesella är ju så fruktansvärt i konsistensen.
Keso rockar ju :)

Sen är ju lättmjukost hyffsat bra.
Här är kavlis naturella lättost per 100g:
Protein 18g
Kolhydrat 3g
Fett 3g

demon
2007-10-23, 19:18

Eftersom den här pulverfrågan brukar komma upp med jämna mellanrum:
Ett proteinpulver är mat i pulverform. Vassleprotein t.ex. är ett protein från mjölk och kroppen gör ingen skillnad på ”riktig mat” och pulver i det avseendet. Av samma orsak är inte heller proteintillskott i sig avgörande för muskelutvecklingen, utan det sammanlagda proteinintaget - oavsett om det kommer från ”riktig mat” eller pulver. Får man i sig tillräckligt med protein från maten ger det med andra ord inget ytterligare resultat bara för att man också tar ett proteintillskott (vilket man ibland kan få för sig i reklamen för dessa).

Syftet med att använda tillskott som proteinpulver, eller gainer (protein + snabba kolhydrater) i detta fallet, är alltså uteslutande pga att det är smidigt och funktionellt, speciellt i direkt anslutning till träning. Få människor har möjlighet eller förmågan att sätta sig och äta en rejäl måltid direkt efter, och/eller innan för den delen, ett hårt träningspass, och de som säger att de gör det brukar snarare ta en banan och sen åka hem och laga mat. Detta är inte optimalt i uppbyggnads- och återhämtningssyfte då protein och kolhydrater behövs fyllas på direkt efter passet och någon timme efter i strävan att uppnå optimal effekt.

Däremot ska tillskott inte ersätta ”riktig mat” i den bemärkelsen att man utesluter sådan till förmån för ett pulver. Detta då kroppen behöver betydligt fler näringsämnen än bara protein (och kolhydrater). Det behövs bara för att vi ska fungera, men är av ännu större betydelse när man utsätter kroppen för hårda fysiska påfrestningar. Och visst kan man äta pulver även vid andra tillfällen än efter träning, men som jag ser det bör man normalt kunna få i sig den mängd protein som kroppen behöver genom den ”vanliga maten”, annars bör man nog se efter om man verkligen äter tillräckligt och/eller rätt sammansatt kost (detta under uppbyggnadsfasen åtminstone, vid kaloriunderskott/diet kan det vara skillnad).

Ska man se till priset för gram protein per krona så behöver ett pulver inte heller vara dyrare än samma mängd protein i ”vanlig mat”, iaf inte vad jag känner till. Har inte gjort några ingående jämförelser, men det finns pulver till väldigt överkomliga priser att få tag på.

Tiefensee>> Sluta gnälla, kesella knäcker keso alla dagar i veckan! :p

Ursus
2008-01-11, 13:01
Få din urin til at skumme så ved du, at du er i overskud af protein :D

Druznil
2008-01-11, 20:27
Få din urin til at skumme så ved du, at du er i overskud af protein :D

Och du ska söka läkare för det finns risk att du har njurskador.

Ursus
2008-01-11, 20:43
Och du ska söka läkare för det finns risk att du har njurskador.

Det er der så absolut intet belæg for...

Tror du skal have ekstrem store doser for at det er muligt, at opnå en toksitetsværdi på protein...

Druznil
2008-01-13, 18:57
Det er der så absolut intet belæg for...

Tror du skal have ekstrem store doser for at det er muligt, at opnå en toksitetsværdi på protein...

Det finns belägg för att högt intag av protein är njurtoxiskt, men inte starka belägg. Jag letar inte rätt på detta då det inte var det jag menade.

Friska njurar släpper normalt mycket små mängder protein till urinen (sekundärurin dvs). Skummande urin uppstår inte vid dessa nivåer. Släpper njurarna så mycket protein till urinen så att urinen skummar dagligen, misstänker man någon skada på njurarna.

Jag och många med mig äter 2g protein/kg/24h utan att urinen skummar. Denna nivå (2g/kg/24h) är det intag som har evidens att ge en positiv effekt på muskelbyggande, inga starka evidens dock.
0,8g/kg/24h är den "dos" som WHO säger är minimumnivån för att upprätthålla muskelmassa, som en jämförelse bara.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=183

chgu
2008-04-22, 23:00

Brukar själv göra mig en smakig proteinefterrätt som jag äter efter maten då jag tränat. Den består av Keso och i den blandar jag i kidneybörnor(konserv), rostade pumpakärnor och solrosfrön. Både gott och proteinrikt. :yes:

Agoge
2009-01-14, 19:33
protein använder kroppen som byggsten, käka minst 2g högkvalitets protein per kg/kroppsvikt + kolhydrater och fett. För bäst resultat