Visa fullständig version : Är jag svensk?
Jag har funderat en hel del på en sak. Jag är svensk. Min mormors morsa är från tyskland och hennes farsa är svensk. Sen så är min farmor ifrån holland (tror jag). Är jag blandras då eller är jag svensk? :S
Om någon undrar så är jag INTE svart.
In_Aeternum
2007-06-14, 01:11
Jag har funderat en hel del på en sak. Jag är svensk. Min mormors morsa är från tyskland och hennes farsa är svensk. Sen så är min farmor ifrån holland (tror jag). Är jag blandras då eller är jag svensk? :S
Nej de länderna du nämnde var ju germanska länder så jag har svårt att tro att du är blandras ;)
EDIT: Med var menar jag innan mångkulturen bröt slängdes över oss)
KalleDussin
2007-06-14, 01:18
Bara för att dina föräldrar kommer från olika länder är du inte blandras. Men för att svara på frågan, ja, du är svensk. Holländare och tyskar är inte direkt två oassimilerbara folk...
Schtekaren
2007-06-14, 01:20
Daekol: Om du vill ha ett enkelt svar på din fråga så lägger du antingen upp ett foto på dig själv och låter oss hobbyantropologer rasidentifiera dig eller så skickar du till de olika hobbyantropologerna här, om du helst inte vill delge din bild på ett öppet forum. Utifrån endast medborgarskap är det en fullkomlig omöjlighet att rasbestämma dig, du kan likaväl vara uppblandad med ex. samerna även om du är svensk.
[Väljer du att skicka ditt foto till någon här så välj en verifierad användare, såsom t. ex. Oskorei. //Mod.]
KalleDussin
2007-06-14, 01:23
Daekol: Om du vill ha ett enkelt svar på din fråga så lägger du antingen upp ett foto på dig själv och låter oss hobbyantropologer rasidentifiera dig eller så skickar du till de olika hobbyantropologerna här, om du helst inte vill delge din bild på ett öppet forum. Utifrån endast medborgarskap är det en fullkomlig omöjlighet att rasbestämma dig, du kan likaväl vara uppblandad med ex. samerna även om du är svensk.
Man kan ju också klicka in sig på Daekols profil och ta sig en titt på profilbilden. ;)
Schtekaren
2007-06-14, 01:25
Man kan ju också klicka in sig på Daekols profil och ta sig en titt på profilbilden. ;)
Där var du riktigt klyftig, jag hade inte ens tänkt på det. Men för oss alla andra som inte är begåvade med en sådan syn som ser bakom det några få pixlar missat är de bilden ganska dålig egentligen...
KalleDussin
2007-06-14, 01:31
Där var du riktigt klyftig, jag hade inte ens tänkt på det. Men för oss alla andra som inte är begåvade med en sådan syn som ser bakom det några få pixlar missat är de bilden ganska dålig egentligen...
Nu är ju, som sagt, inte profilbilden den mest detaljerade närbilden jag sett, men om trådstartaren skulle ha samiska, eller någon annan folkgrupps gener så borde väl det ha angetts? Jag utgick iaf från att de holländska och tyska släktingarna han hade var etniska sådana.
Schtekaren
2007-06-14, 01:32
Nu är ju, som sagt, inte profilbilden den mest detaljerade närbilden jag sett, men om trådstartaren skulle ha samiska, eller någon annan folkgrupps gener så borde väl det ha angetts? Jag utgick iaf från att de holländska och tyska släktingarna han hade var etniska sådana.
Jaja hur som helst kan vi lägga ner det här meningslösa spekulationerna tills det att trådskaparen hade givit oss lite djupare inblick i hans historia.
Kass bild, men du ser svensk ut. Inte för att jag bryr mig om folk har stänk av andra nordliga folk i sig. Du ser inte ut som en afrikan eller zigenare så du får VG. :p
Jag vet att jag inte själv ser Svensk ut, men det enda utomnordiska jag har i mig är vallonskt från 1600-talet. Får börja släktforska lite sen så man kan vara mer säker. :)
Hrimfaxe
2007-06-14, 04:55
Jag är en riktig blandare, Svensk, Dansk, Norsk och Holländsk ;) haha Fast i största majoritet Svensk
We Are Many
2007-06-14, 14:47
Jeg har en mor och far fron Israel. Ellers ar jeg Norsk så langt jeg kan spore.
Hva sier ekspertene?
DesolateWastes
2007-06-14, 15:04
Ja, du är svensk (utgått från vad du själv berättat). Jag själv hade en finsk mormor, och någonstans långt bak på min fars sida så ska jag ha Belgiskt ursprung tydligen. Det ryktas också om att hela min släkt på mammas sida härstammar från Tyskland (någon gång före 1500-talet ska de ha invandrat till Sverige).
Jeg har en mor och far fron Israel. Ellers ar jeg Norsk så langt jeg kan spore.
Hva sier ekspertene?
Hahahahahaha :D.
Jag har inte heller direkt "nordiskt" utseende men jag har ingen utländsk inblandning sen cirka 1600-talet, då min släkt invandrade från Tyskland.
Min farfar var neanderthalare och min farmor neger, min mamma är renrasig marsian. Jag är kort, hårig och grönbrun. Är jag svensk?
Pannationalist
2007-06-19, 00:58
Det finns ingen definitiv gräns över vem som är svensk, utan det är något som jag skulle överlåta åt antroprologer. Däremot skulle jag dra mig för att kalla någon svensk, som t.ex har en tysk mor och en svensk far.
detta med svensk hit och tysk dit gör en galen, Jag ser inte ett svenskt folk, ett tyskt folk. Jag ser inte nordbor, slaver, germaner, saxare osv.. Jag ser ett Europeiskt vitt folk påväg mot sin undergång om ingen agerar så varför fundera över något så pass obefintligt, Så vad spelar det för roll så länge du är vit och inte har judar och annat patrask i släktträdet....
detta med svensk hit och tysk dit gör en galen, Jag ser inte ett svenskt folk, ett tyskt folk. Jag ser inte nordbor, slaver, germaner, saxare osv.. Jag ser ett Europeiskt vitt folk påväg mot sin undergång om ingen agerar så varför fundera över något så pass obefintligt, Så vad spelar det för roll så länge du är vit och inte har judar och annat patrask i släktträdet....
Nu retar du nog upp alla som köpt dyra 1800-tals böcker och sitter och slår som galningar för att kunna rasbestämma folk som de sett en pixlig bild av.
Enligt mina Dr Lundborgböcker är jag nog en Bohuslänsk tattare med synnerligen kriminellt utseende :lol:
Jag får tacka för alla svar och jag känner mig lite mer svensk nu än innan ;)
Ang att lägga upp en bild går inte för jag har ingen bild på mig på nära håll. :/ Kanske kan ta någon under veckan om jag orkar så lägger jag upp. :)
Anti_Social
2007-06-20, 13:19
detta med svensk hit och tysk dit gör en galen, Jag ser inte ett svenskt folk, ett tyskt folk.
Kan bara hålla med om det första i ditt inlägg.Att vara svensk eller tysk är egentligen en påtvingad nationallitet. Ett gränsdragande som för mig är onaturligt. Vad det står i passet är inte intresant, så länge vi hör till samma folk. Jag är egentligen inte svensk utan norsk och blandat med västgötar som då var ett land, innan det var ju Europa uppdelat i olika små länder. Står det svensk i ditt pass är du svensk, men det medför inte att du hör till det jag anser som mitt folk. En norrman eller en dansk som inte är utblandad är en del av mitt folk, det nordiska.
Jag ser inte nordbor, slaver, germaner, saxare osv
Slaver ser jag inte som ett vitt folk. Lika lite som samer eller liknande.
Kommer förmodligen reta alla nationalister här nu....
Wittekind
2007-06-20, 13:30
Orsaken till att du endast kan se "ett vitt folk" är antagligen för att du saknar en svensk identitet. För dig betyder det inget att vara svensk. Ditt tankesätt är en biprodukt av okunnighet.
Jag ser svenskar, tyskar, holländare osv. Europeiska folk. Inte ett europeiskt folk. Alla har vi ett eget genetiskt och kulturellt arv som vi skall bevara.
Vi är också en del av samma kamp. Det gör oss däremot inte till ett folk.
Pannationalist
2007-06-23, 23:39
Orsaken till att du endast kan se "ett vitt folk" är antagligen för att du saknar en svensk identitet. För dig betyder det inget att vara svensk. Ditt tankesätt är en biprodukt av okunnighet.
Jag ser svenskar, tyskar, holländare osv. Europeiska folk. Inte ett europeiskt folk. Alla har vi ett eget genetiskt och kulturellt arv som vi skall bevara.
Håller med; det verkar för mig som att många "nationalister" i verkligheten tror på en europeisk mångkultur. Att blanda in judar i det hela är oväsentligt. Om du är norsk, tysk eller dansk har du tyvärr inte mycket att Sverige att göra.
Nej, Jag saknar inte en svensk identitet.
Min ras är min religion och Svensk är ingen ras, lika lite som tyskar och ryssar är seperata.
Jag anser att man ska bevara den vita rasen och ta vara på vardera kultur och kultur är inte en rasfråga, Samma med religion.
Landet ska man bevara, Men fortfarande klassificerar jag inte folk efter land.:unsure:
Och varför skulle jag sakna identitet som svensk bara för att jag inte klassificerar svenskar som en ras utan att svenskar är bara en del av något större?:unsure:
Och det där med samér, lappar eller vad ni nu vill kalla det förespråkar jag inte som en slavisk rasdel.
Och om man nu ska ställa svensken som ras borde man ju ställa sig frågan, Vem är svensk?
Eye_of_Odin
2007-07-19, 09:58
Har släktforskat och kommit ner till mitten på 1600- talet och alla är ifrån Sverige :D