handdator

Visa fullständig version : USA:s barnrikaste familj är vit

The Sentinel
2007-06-05, 09:08
Vit kvinna i Arkansas har snart fött sitt sjuttonde barn(!)

Det finns ett ljus i tunneln ibland känns det som, vilket föredöme. USA:s barnrikaste familj är familjen Duggar:D

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,1087074,00.html

Druznil
2007-06-05, 09:50
Bara hon kan ta hand om alla också. "White trash" är inget som gynnar någon...

The Sentinel
2007-06-05, 09:53
jo det gynnar våran ras överlevnad. Skräpmänniskor bland övriga folkslag finns det i överflöd ändå.

DerSchwede
2007-06-05, 09:56
Men vad fan är det som talar för att dom är white trash då?
det ser ju ut som dom bor i ett medelklass hem!

Blutharsch
2007-06-05, 09:57

De bor ju till och med i Arkansas, och det är väl bland det mest bondiga delstaterna i US.

Druznil
2007-06-05, 10:03

Jag har inte sagt att de är det. Jag säger bara att antalet ungar inte har så stor betydelse om de inte får vettiga förutsättningar för ett fortsatt liv. Jag är inte lika fascinerad som vissa verkar vara av kvantitet. Det är kvalitet på ungarna som har betydelse.
Att vissa folk föder ungar som maskiner löser de oftast med inbördeskrig, krig, svält, sjukdomar, olyckor och andra typer av ond bråd död.
Försvaret av vårat land betyder inte att vi måste sätta upp 3 miljoner soldater. Det kriget är ett gammalt krig, idag är det teknonlogi och utbildning som har betydelse. Marknaden kräver inte många människor, utan stora ekonomier. Och så vidare och så vidare.
Så vad ska vi ha femton ungar per familj för?

Inför världskrigen var det logiskt, där var det antal soldater som hade betydelse då teknologin var dålig.

Asynja
2008-09-29, 21:10
Imponerande att hon kunnat bära och föda 17 barn :).

larsboff
2008-10-29, 14:02
tyvärr vet ju de flesta att arkansas är en stat med ytterst konstiga värderingar.
17barn... man kan helt enkelt anta att dessa är bondlurkar vars enda nöje i livet är, kopulera.

Svenskan
2008-10-29, 14:14
Jag tycker familjen såg lycklig ut. Det är nog både kul och jobbigt med så många barn.

Men jag tror nog att fem är max ändå.

larsboff
2008-10-29, 14:16
kul och kul. sj akten att göra är väl kul. men då det gäller usa så lär det vara en ganska nära släkting...

Asynja
2008-11-30, 13:20
Men hur får dom ihop det ekonomiskt :unsure:.
Det är lite intressant att hon bara är 40 år och ändå hunnit föda 17 barn också :-).
Visst hade hon några tvillingpar men ändå, hon måste ju varit gravid de senaste 15 åren i alla fall.

Mary
2008-11-30, 13:44
Ja visst är det kul att det finns folk till allt..
Själva tanken på att konstant vara gravid känns inte så lockande, sedan så kan man omöjligt stå alla sina barn lika nära som man hade gjort om man begränsat sig till tre - fyra stycken.

Teback
2008-11-30, 17:22
Stammis på BB! :lol:
Som någon nämnde så är det ganska imponerande att hon burit och fött 17 barn! :chock:

Viðarsdóttir
2008-12-05, 23:02
Eg kjenner nokre med 14 born, og atter andre med 12. Mormonar og Smiths vener er eigentleg ein ganske bra uppfatting um ein tenkjer på kor mange kvite born som vert fødd. :thumbup:

karlsruhe
2008-12-06, 12:28
Jag tvivlar på att dom kan lägga ner tid på läxhjälp och dylikt åt 17 ungar, hur många av dessa kommer bli arbetslösa och ha dålig utbildning?

Visst vore det coolt o ha ett helt fotbollslag me mini-me´s... Men jag nöjer mig nog med 2-4 st.

Asynja
2008-12-06, 13:19
Eg kjenner nokre med 14 born, og atter andre med 12. Mormonar og Smiths vener er eigentleg ein ganske bra uppfatting um ein tenkjer på kor mange kvite born som vert fødd. :thumbup:

Även om det är bra att många vita barn föds så ska man ju hinna med dem också.
Tar det dessutom inte drygt ett år för kvinnans kropp att återhämta sig :unsure:?
Att ständigt gå gravid kan väl inte vara bra bra varken för mamma eller barn?
Då är det bättre att man kanske skaffar 3-5 stycken och verkligen har tid för dem.
Kvalitet framför kvantitet.

Viðarsdóttir
2008-12-06, 16:13
Även om det är bra att många vita barn föds så ska man ju hinna med dem också.
Tar det dessutom inte drygt ett år för kvinnans kropp att återhämta sig :unsure:?
Att ständigt gå gravid kan väl inte vara bra bra varken för mamma eller barn?
Då är det bättre att man kanske skaffar 3-5 stycken och verkligen har tid för dem.
Kvalitet framför kvantitet.

Mange born tyder ikkje at dei er av dårlegare kvalitet. Når eldste bornet er 40 når siste kjem (som hjå dei eg kjenner med 14 born) so vert alle borna mykje meir sjølvstendige, samstundes som dei eldre tek vare på dei yngre. I den familien hev dei fleste av dei eldste høgare utdanning og gode jobbar, og hev etablert seg godt med born og partnar. Medan dei yngste gjeng framleis videregåande skule. Av alle dei 14 er det faktisk ikkje éin som er "ute å køyre" - alle hev gode liv.

Det er stor skilnad på å vekse upp i ein stor familie i Noreg og white trash-Texas i Amerika kor du ikkje får ein skit i stønad. Der vert kanskje borna dumme og dårlege grunna mangfaldet, men sånn vert det ikkje i sosialistiske land som Noreg og Sverige.

Asynja
2008-12-06, 20:21
Mange born tyder ikkje at dei er av dårlegare kvalitet. Når eldste bornet er 40 når siste kjem (som hjå dei eg kjenner med 14 born) so vert alle borna mykje meir sjølvstendige, samstundes som dei eldre tek vare på dei yngre. I den familien hev dei fleste av dei eldste høgare utdanning og gode jobbar, og hev etablert seg godt med born og partnar. Medan dei yngste gjeng framleis videregåande skule. Av alle dei 14 er det faktisk ikkje éin som er "ute å køyre" - alle hev gode liv.

Det er stor skilnad på å vekse upp i ein stor familie i Noreg og white trash-Texas i Amerika kor du ikkje får ein skit i stønad. Der vert kanskje borna dumme og dårlege grunna mangfaldet, men sånn vert det ikkje i sosialistiske land som Noreg og Sverige.

Självklart behöver det inte gå dåligt för alla som är födda i stora familjer.
Jag känner inte så många stora familjer ( 3 st, det är 14, 12 och 11 syskon), men i de jag känner så har det gått snett för minst ett par individer i varje syskonskara.
Men givetvis så kan du hamna snett oavsett om du är ensambarn eller har 13 syskon.
Jag tror bara att det är svårt för föräldrarna att ha "kvalitetstid" med alla barn och verkligen kunna följa dem i livet genom dagis,skolgång m.m.
Man får lita på att de äldsta syskonen kan hjälpa till med de yngre, vilket de i många fall säkert klarar jättebra.
Men ska man verkligen skaffa så många barn att man får ta hjälp av sina äldsta barn för att kunna uppfostra de yngre?
Är inte det föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn?

Asynja
2008-12-06, 20:25
Till dig som gav mig minus med motiveringen "Haha hon har ju inte bruit på 17 barn samtidigt".
Det förstod jag också, men efter varje graviditet och förlossning så tar det drygt ett år för kroppen att återställa sig.
Därför tror jag inte att det är bra för en kvinnas kropp att föda så många barn på så kort tid.

Viðarsdóttir
2008-12-07, 00:27
Självklart behöver det inte gå dåligt för alla som är födda i stora familjer.
Jag känner inte så många stora familjer ( 3 st, det är 14, 12 och 11 syskon), men i de jag känner så har det gått snett för minst ett par individer i varje syskonskara.
Men givetvis så kan du hamna snett oavsett om du är ensambarn eller har 13 syskon.
Jag tror bara att det är svårt för föräldrarna att ha "kvalitetstid" med alla barn och verkligen kunna följa dem i livet genom dagis,skolgång m.m.
Man får lita på att de äldsta syskonen kan hjälpa till med de yngre, vilket de i många fall säkert klarar jättebra.
Men ska man verkligen skaffa så många barn att man får ta hjälp av sina äldsta barn för att kunna uppfostra de yngre?
Är inte det föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn?

Forsking hev faktisk vist at born med sysken kjem betre ut sosialt enn eineborn, og sosiale antenner er jo noko av det viktigaste i livet.

Det er bra med mange barn av di:
1. Vi får fleire kvite born til verda.
2. Borna vert betre sosialt.
3. Dei vert sjølvstendige.

Båe det sosiale og sjølvstendige aspektet fører til at dei lukkast i livet.

Eg må òg kommentere det du seier um at det er foreldras ansvar å uppfostre borna, og at det difor er feil at dei eldre må taka i eit tak. Her er eg sterkt ueinig. Eg meiner det er betre både for foreldra og syskna at dei eldre hjelper til. Dei vert meir sjølvstendige av det, meir sosiale, og foreldra får ei lita pause. Det hev jo faktisk vore sånn i mange tider at dei eldste syskna hjelper foreldra på alle umråde - på gården, i huset, med unga, og so vidare.

Till dig som gav mig minus med motiveringen "Haha hon har ju inte bruit på 17 barn samtidigt".
Det förstod jag också, men efter varje graviditet och förlossning så tar det drygt ett år för kroppen att återställa sig.
Därför tror jag inte att det är bra för en kvinnas kropp att föda så många barn på så kort tid.

Kvinna er jo laga for å få born, det er hovudhensikta med hennar kropp. Um ho vert litt dårlegare til å gjere andre ting hev inkje å seie. Um ho gjorde andre ting som gjorde ho dårlegare til å få born havdi det vore negativt, men ikkje motsett. Det å få born meiner eg faktisk må ganga framfor alt hjå ei kvinne. Greitt i dagens samfunn å få utdanning og jobb, det er jo faktisk naudvendig for kvinner i dag, men prioritet nummer ein er alltid å få born! Andre ting kjem langt bak i andre rekkje. Sånn er vi biologisk og sånn skal vi vere. So um ho vert litt slapp på andre ting grunna 17 fødsler hev, i mine auge, lite eller inkje å seie.
Kroppen til ei kvinne er dessutan òg laga for fødsler, og difor gløymer t.d. kvinna konkret kor vondt det var å føde. Det er òg difor kroppen byggjast upp at til nye fødsler (som du seier tek eitt år).

Forøvrig er det skilnad på kvinner. Ho her fekk 17 ungar utan problem. Ei eg kjenner fekk 14 og er like pigg og frisk i dag som nokon sinne. Ei anna eg kjenner heldt på å døy ved sin tredje fødsel. So ja, det er skilnadar. Men eg skjønar ikkje kvifor kvinnar ikkje skal få mange born med mindre dei biologisk ikkje klarar det!

Zealous Zeth
2008-12-07, 01:09
De får gärna flytta hit. Vi behöver sådana föredömen här.;)

AconitumBellis
2009-09-28, 23:46
Imponerande att hon kunnat bära och föda 17 barn :).

Jo det är imponerande i jämförelse med de små barnskaror som skapas i nutid.

Att endast föda ett par tre barn skulle antagligen uppfattas som en defekt i familjen för några hundra år sedan.

Intressant att veta är om barnen i större familjer föds naturligt eller om de oftast föds med kejsarsnitt.

Det är självklart att man kommer precis lika nära sina barn oavsett om de är tio eller tre i antal.
Det har jag sett i en stor familj, där alla barn blev välmående och starka. Det har med föräldrarnas beteende att göra och inte antal barn.

Den rikedom det innebär med syskon kan ju bara bli större ju fler syskon man har.

Desamma med barn, den rikedom det innebär att skapa barn kan ju bara bli större ju fler man skapar.

Att skapa barn är ju det högsta uppdraget människan utför under sin tid här på jorden.

Adoremus
2009-09-29, 04:08
Familjen Duggar är värda all respekt, och är verkligen inte någon "white trashfamilj" som vissa påpekat. En synnerligen välmående familj, vilket går att se på deras hemsida. Artonde barnet är fött och det nittonde på väg!

http://www.duggarfamily.com/

Nordicreb
2009-09-29, 07:43
Till CP-Zeth och Lars Boffare som skriver i denna tråd: det är alltså ok att vara rasistisk och nedlåtande mot Arkansanians (jo, det heter så), bara för att de har många barn? Eller är det för att de är vita och har många barn? Då är de automatiskt "white trash"? Jag skulle älska att de er typ komma till Arkansas, eller till min bostadsort här i "the Southwest", och prata skit om folk på det viset... skulle nog bli underhållande rätt snabbt...

Min familj har många bekanta, såväl i R/L som on-line som har över tio barn och det går alldeles utmärkt. När de äldre barnen är runt sju-åtta år så tar de redan hand om sina syskon i de små sakerna och så fortsätter det barn efter barn.

Det betyder inte att de inte har en barndom eller måste göra sysslor hela dagen. Däremot växer de som människor tidigare än många andra barn och lär sig många saker tidigare.

Vad gäller kvinnans kropp är sju års återhämtning det idealiska, men 1-1.5 år är "ok", enligt de läkare vi rådgjort med i samband med tillkomsten av våra barn.

Det hela är ett val och att automatiskt håna eller fördöma, utan att veta, är ett tecken på dumhet.

svärdslag
2009-09-29, 09:29
Nordicreb: Mycket bra skrivet. Tyvärr kan jag inte ge mer plus-poäng till dig, du får sluta skriva så bra! ^^