handdator

Visa fullständig version : Vapenexport

Tyrfing
2008-02-09, 14:39
Efter massa år av allt mindre och mindre vapenexport så börjar Sverige sälja allt mer vapen utomlands. Förre ärkebiskopen K.G Hammar har synpunkter på detta och i en artikel så vill han få svenskar till att resa sig upp mot vapenförsäljandet.
K.G Hammar jämför tex vapenexporten med klimathotet för att undertrycka allvaret i sina argument och hänvisar även till den tråkiga verkligheten att: "Sverige har en lång tradition inom nedrustningsområdet" precis som om detta skulle vara ett argument för att inte exportera.

Jag anser ju att det är ok att sälja vapen till de som behöver dem. Sverige har varit världsledande på området, men håller på att mista sin kompetens pga att vår försvar skär ner på inköpen och för att finansiera fortsatt utveckling för Sveriges trygghet så tycker jag att det är ett nödvändigt ont att sälja vapen.

Artikeln innehåller även en del där man kan rösta, gå in på länken och klicka i vad ni tycker.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article1796019.ab

axel
2008-02-09, 14:47
Nu är det här K.G.Hammars egna åsikter men han är inte ensam om de i dagens sverige.
Visst kan man ha en poäng i att världen skulle må bättre utan alla vapen men att bara se till att sverige inte exporterar vapen till andra länder får endast det resultatet att någon annan säljer i stället.
Summan av all världens vapen är densamma men arbetstillfällena hamnar i andra länder än sverige.
Det resultatet tycker inte jag är till gagn för oss.
Hellre att en svensk arbetare har jobb än en annan kille i ett annat land.

AL_DA_GREAT
2008-02-10, 20:22
Vapen och våld kommer alltid finnas hur oberoende av vad Sveriges flumiga vänster tycker om det. Förresten så kan vi styra konflikter runt om i världen igenom att bidra med vapen till den sidan vi hejar på.

Kämpfer
2008-02-10, 21:05
Att sluta med vapenexporten skulle knappast förbättra läget i världen idag, det är ju inte precis så att allt våld och krig skulle sluta med en gång.
Sveriges vapenexport är ju inte den processen som håller igång det hela, och att vi ska sluta upp med något vi är väldigt duktiga på och har varit i flera sekler är en idiotisk tanke.

Alsing
2008-02-10, 21:10
Dock kan man väl fundera över vilka det är som köper vapen av Sverige. Kommer de en dag att användas mot oss eller våra intressen? Den dag svält och törst vänder t ex afrikanska ansikten västerut, kommer de att spara våra liv eftersom vi sålt dem vapnen? Naturligtvis ser jag att Sverige fortsätter sin utveckling av militär teknologi och eldkraft. Men så länge vi sätter vapen i främmande folks händer framför våra egna så är iallafall jag fundersam...

stefan1
2008-02-10, 21:18
Jag har missat vad K-G Hammar har haft för synpunkter senast, kommer mest ihåg honom för ett par år sedan med Ecce homo eller vad det var, det var någon slags lovsång till homosex, sedan dess har det väl gått brant utför med svenska kyrkan, och jag lyssnar knappast till den karln längre. Han känns föga seriös.
Hursomhelst, svensk vapenexport, var ju tidigare känd för att inte exportera till "krigförande länder" och dyligt. Det resulterade i att de som behövde eller ville köpa vapen inte "fick". Ett av de mer kända exemplen var "Boforskanonerna till Indien" som även innefattade en mutskandal. Det är knappast något unikt vare sig förr eller nuförtiden.
Jag såg på ett TV-program för ca ett år sedan som mest behandlade militär flygplansförsäljning. Det handlade förstås mest om JAS Gripen. Det intressanta var att det förekommer "försäljningsagenter" som "smörjer upp" tänkbara kunder och det handlade om olika ekonomiska fördelar för de inblandade. Det här var inte unikt för Sverige och JAS, utan det var mer regel än undantag för alla vapenexportörer.
Men vem äger egentligen svensk vapenindustri ex Ericsson, SAAB, Celsius, Bofors, Hägglunds (bandvagnar)?
Nu har de bytt namn och jag har inte full koll på läget men förut så var hela denna industri betydligt mer svenskägd än vad den är i dagsläget (liksom en stor del av övrig svensk industri).
I alla fall, under Irak-krigen, kanske båda två, så kom det fram att Sverige exporterade pansarskott AT12 tror jag att det heter (ett av världens bästa pansarskott) (svensk design och svensk produkt) till USA. Det hela var ett "trendbrott" och var synnerligen märkligt eftersom USA bevisligen krigade och krigar i Irak.
Plötsligt kom då förklaringen: Att USA äger en stor del aktier i svensk vapenindustri och att de då har makt eller något sådant att kunna göra som de vill och "kringgå alla tidigare lagar och regler" men man uttryckte sig förstås mer luddigt och tillrättalagt så att folk skulle "svälja" förklaringen.
Vad tycker jag?
Förut, på den tiden Sverige var nationellt, så tyckte jag att man skulle skaffa pengar och jobb till Sverige.
Då var det också att om inte Sverige exporterade, så gjorde någon annan det ex USA och tjänade alla pengarna.
Nuförtiden: Är jag inte lika engagerad om Sverige ska skaffa pengar till sin mångkultur/invandring/etc. Det känns inte så roligt längre, jag vet inte vad jag tycker riktigt.

benvolio
2008-02-10, 21:27
Jag har egentligen inga problem med att tillverkare säljer vapen, så länge de får betala för det som alla andra. Däremot när en regering ger vapen för att stödja en viss sida i ett krig....

Schtekaren
2008-02-10, 21:29
Dock kan man väl fundera över vilka det är som köper vapen av Sverige. Kommer de en dag att användas mot oss eller våra intressen? Den dag svält och törst vänder t ex afrikanska ansikten västerut, kommer de att spara våra liv eftersom vi sålt dem vapnen? Naturligtvis ser jag att Sverige fortsätter sin utveckling av militär teknologi och eldkraft. Men så länge vi sätter vapen i främmande folks händer framför våra egna så är iallafall jag fundersam...

Samtidigt kan vi se det såhär, om vi exporterar våra föråldrade vapensystem till afrikanerna och de sedan försöker att utnyttja dessa mot oss känner vi i vart fall till deras brister och bästa möjliga sätt att utnyttja dem? Vapenexporten bör premieras, oberoende av politiskt läge, till alla dem som är villiga att inhandla svenska vapen. På det sättet kan vi dels upprätthålla världsklass på vår militärteknologi, dels gynna svenska industrier samt underminera möjligheterna för våra fienders framtida möjligheter till bräcka oss militärt.

Tyrfing
2008-02-10, 21:36
Men vem äger egentligen svensk vapenindustri ex Ericsson, SAAB, Celsius, Bofors, Hägglunds (bandvagnar)?
Nu har de bytt namn och jag har inte full koll på läget men förut så var hela denna industri betydligt mer svenskägd än vad den är i dagsläget (liksom en stor del av övrig svensk industri).
.

BAE systems, ett engelskt företag.

Munineye
2008-02-10, 21:42
K-G Hammar är ett gammalt rödskägg. Han propagerar för en extremt generös flyktingpolitik t.ex. Klart han är emot all vapenexport. Helst skulle han vilja se ett försvarslöst Sverige som invaderas av främlingar. Tyvärr verkar det som att han är på väg att få som han vill.

kaptenhaddoc
2008-02-10, 22:30
Sverige exporterade pansarskott AT12 tror jag att det heter (ett av världens bästa pansarskott) (svensk design och svensk produkt)

Pansarskott-86 heter internationellt AT-4, licensen på denna är såld till USA som nu har rättigheten att tillverka samt utveckla vapnet vidare. Vilket även sverige gör.

JAS är inte riktigt ett svenskt projekt då företaget ägs till stor del av ett engelsk företag, British Aerospace Systems (BAE Systems)

Staten har satt tillverkare av försvarsmatrial i en ytters obekväm sitts och de tvingas nu söka sig till internationella företag som har lite större fickor att ta ifrån än den svenska staten.

Dessa ägs av Storbrittanien och USA...

Tyrfing
2008-02-10, 22:56
Pansarskott-86 heter internationellt AT-4, licensen på denna är såld till USA som nu har rättigheten att tillverka samt utveckla vapnet vidare. Vilket även sverige gör.

Det är under ett visst förbehåll som amerikanarna tillverkar AT-4 (antitank 4) och det med att det inte får vara helt lika. De bytade då ut siktet av plast till ett i metall, det är enda skillnaden.

Mer att läsa om P-skott finns i denna tråd.
http://www.nordisk.nu/showthread.php?t=4662&page=10&highlight=automatkarbinen

BuB
2008-02-12, 15:12
Jag såg på ett TV-program för ca ett år sedan som mest behandlade militär flygplansförsäljning. Det handlade förstås mest om JAS Gripen. Det intressanta var att det förekommer "försäljningsagenter" som "smörjer upp" tänkbara kunder och det handlade om olika ekonomiska fördelar för de inblandade. Det här var inte unikt för Sverige och JAS, utan det var mer regel än undantag för alla vapenexportörer.

---------

I alla fall, under Irak-krigen, kanske båda två, så kom det fram att Sverige exporterade pansarskott AT12 tror jag att det heter (ett av världens bästa pansarskott) (svensk design och svensk produkt) till USA. Det hela var ett "trendbrott" och var synnerligen märkligt eftersom USA bevisligen krigade och krigar i Irak.
Plötsligt kom då förklaringen: Att USA äger en stor del aktier i svensk vapenindustri och att de då har makt eller något sådant att kunna göra som de vill och "kringgå alla tidigare lagar och regler" men man uttryckte sig förstås mer luddigt och tillrättalagt så att folk skulle "svälja" förklaringen.

Nej, det finns inte mycket positivt att säga om de effekter som den svenska vapenexporten har på Sverige. Problemet med svensk vapenexport är att den leder till politisk korruption. Starka ekonomiska intressen kommer i konflikt med våra politiska intressen, och då vinner inte sällan de förra och otaten och dess representanter rekryteras av näringslivet för att agera marknadsföringspersonal och mutförmedlare.

Receptet är detsamma som vanligt, att vi måste återupprätta det politiskas överhöghet över det ekonomiska. När vapenexporten sker på statens och folkets villkor och i enlighet med deras övergripande intressen finns det inte mycket att invända mot exporten som sådan.