Visa fullständig version : Namnens mening, vad valde du?
Lisen_80
2008-02-01, 13:10
Jag undrar lite varför det är så många som väljer namn som Kevin, William och Oscar? För att de är fina eller för att de är poppis? Har inget emot namnen, det fina namn alla tre, men förstår ni mitt exempel?
Jag VÄGRADE ha ett av de vanliga namnen på mitt första...mamma tyckte Adrian..syster tyckte Marcus. Men jag kollade och ingen av namnen som låg på top 50 tilltalade mig, mitt barn var ju unikt.
Så dte fick bil Thor, inte alls fullt så unikt som jag trodde men ändå. Som andra namn fick hans sin fars första förnamn.
Sedan kom dottern, hon var redan bestämd att bli en liten Karolin. Det vackraste namnet jag vet, inte helelr så vanligt och absolut inte med den stavningen vi valde. Det är mer än ett namn, det är en hyllning till Karl dne 12:es Karoliner. Jag ville också ha den SVENSKA stavningen, inte den franska, Caroline. Till andra namn fick hon sin fasters namn, Susanne, samt Valkyria, eftersom hennes far vill att alla hans döttrar (va, ska vi ha FLER?!?) ska heta det.
Sisten ut fick heta Viking som tilltalsnamn, efter farfar. Som andra namn blev det Conny efter en kör vän som gick bort väldigt ung samma år, samt Elias efter min kusin.
Jag tycker det är speciellt när man ger barnen namn som BETYDER något, som för släkten vidare, istället för att bara välja modenamnen rätt upp och ner.
Vad heter Era barn?? Hur bestämde ni er för namnet/namnen? Har ni döpt efter släkt, eller tagit något som bara föll i smaken? :-)
Ha en bar dag :yes:
Sessrumner
2008-02-01, 13:53
Vi har valt fornnordiska namn som tilltalsnamn och familjenamn i övrigt.
Vårt första barns förnamn delas av 61 personer, av dem har 20 det som tilltalsnamn.
Nr 2 delar förnamn med 129 personer, varav 47 har namnet som tilltalsnamn.
Vår yngsta, dottern, har ett någorlunda mer använt namn, hennes förnamn delas mellan 704 kvinnor varav 134 har det som tilltalsnamn.
(Mitt namn bärs av 18241, 13134 som tilltalsnamn och makens 10792, 6694 som tilltalsnamn.)
Lisen_80
2008-02-01, 14:09
Vi har valt fornnordiska namn som tilltalsnamn och familjenamn i övrigt.
Vårt första barns förnamn delas av 61 personer, av dem har 20 det som tilltalsnamn.
Nr 2 delar förnamn med 129 personer, varav 47 har namnet som tilltalsnamn.
Vår yngsta, dottern, har ett någorlunda mer använt namn, hennes förnamn delas mellan 704 kvinnor varav 134 har det som tilltalsnamn.
(Mitt namn bärs av 18241, 13134 som tilltalsnamn och makens 10792, 6694 som tilltalsnamn.)
Oj bara 20 som har det som tilltalsnamn! Häftigt :)
Jag tycker det är lite häftigt när de delar namn med få, men så är jag ju lättroad också :p
För oss har namnens betydelse varit A och O och så kommer det förbli. Våra barns förstanamn och tilltalsnamn är fornnordiska, hämtade ur våra fäders mytologi. Detta har varit självklart för oss, eftersom vi vill rota dem djupt i sitt arv, sin historia och sin kultur. Men framför allt i sin identitet. Därför är namnen noga utvalda för att även vara en symbol och ledstjärna för barnen. Det namn vi tilldelat dem skall de kunna finna i sitt arv och det namnet skall de kunna identifiera sig med, den person de är uppkallade efter skall de kunna ha som sin förebild, för att där hämta allt det som den karaktären utgör. Namnen skall ingjuta samma krafter och egenskaper i barnen, som finns i den person de är uppkallade efter. Krafter och egenskaper som tillhört vårt folk sedan urminnes tider och som utgör folksjälen.
Så ja, vi har funderat mycket. Och funderar en hel del på vad kommande barn skall heta.
I andra namn har de fått latinska namn, eller om sanningen skall fram har de fått ord på latin till namn. Detta är ord som symbolisera våra lyckoönskning över deras liv. Till söner innebär detta ord som är förenade med styrka, makt, myndighet, strid, kraft, mod, auktoritet, mandom osv. Till döttrar innebär det ord som är förenade med skönhet, härlighet, fantastiskhet, omsorg, kvinnlighet, moderskap, styrka osv.
I tredje namn har de fått bibliska namn. Namn efter hederliga personer som stod Gud nära. Det är väl vad man kan säga om saken.
Deras namn är så pass ovanliga att vi i princip alltid får förklara varifrån de kommer. Men de är ändå inte jätteovanliga, utan delas av 50-100 stycken. Över lag är jag lite anti den där trenden att ge ungarna så extrema namn man kan komma på bara för att det är ovanligt och ingen annan skall heta så. Jag tycker det är rätt löjligt. Men man har ju olika smak.
Personligen tror jag annars att alla funderar en hel del när det gäller att ge sina barn namn, även om man nog funderar på väldigt olika sätt, och lägger olika mycket vikt i barnens namn och deras innebörd.
Själv funderar och reflekterar jag väldigt sällan när det gäller andra barns namn. Enda gången man hajar till är väl när en unge har nått osedvanligt fult namn eller när en unge har något helt extremt namn som man direkt förstår att föräldrarna valt bara för att barnet skall bli den enda i Sverige eller världen som heter så.
Lisen_80
2008-02-01, 20:33
Själv funderar och reflekterar jag väldigt sällan när det gäller andra barns namn. Enda gången man hajar till är väl när en unge har nått osedvanligt fult namn eller när en unge har något helt extremt namn som man direkt förstår att föräldrarna valt bara för att barnet skall bli den enda i Sverige eller världen som heter så.
Håller med. På Familjeliv och liknande sidor har jag hittat barn som fått namn som Medusa, Fanta osv.
Överdrivet för mig, men kasnke någon innebörd för föräldrarna.
Sen kan jag inte förstå varför vissa tycker det är hädelse att te.x namnge ett barn efter Asar?
Jag tycker att det istället är ärofyllt att få bli uppkallad efter en av Gudarna. Och namn som te.x Torbjörn, som även det har sina rötter i namnet Tor, skall det också betraktas som en hädelse eller är det ok för att det är mer "utbroderat"?
Ni som tycker att det är just hädelse att ge barnen Gudanamn, förklara gärna!
För mig är det en fin gest, att ge barnen en del av vår kultur som namn! :-)
Håller med. På Familjeliv och liknande sidor har jag hittat barn som fått namn som Medusa, Fanta osv.
Överdrivet för mig, men kasnke någon innebörd för föräldrarna.
Sen kan jag inte förstå varför vissa tycker det är hädelse att te.x namnge ett barn efter Asar?
Jag tycker att det istället är ärofyllt att få bli uppkallad efter en av Gudarna. Och namn som te.x Torbjörn, som även det har sina rötter i namnet Tor, skall det också betraktas som en hädelse eller är det ok för att det är mer "utbroderat"?
I forntid ansågs det olycksbringande att ge barnen rena gudanamn. Om man istället satte samman ett gudanamn med ett annat namn tex Torbjörn, så blev det ett tecken för att Tor var Björns beskyddare.
Det finns många hedningar som vänder sig väldigt starkt mot att ge barnen Gudanamn. Själv har jag dock givit barnen Gudanamn och kommer att göra det i fortsättningen också. Men visst om sanningen ska fram är det väl få som råkat ut för så många lyckor och åkt ambulans så många ggr som mina Gudanämnda son :) Så det kanske verkligen finns en anledning till att inte uppkalla dem efter Gudarna :)
Sessrumner
2008-02-02, 11:39
I forntid ansågs det olycksbringande att ge barnen rena gudanamn. Om man istället satte samman ett gudanamn med ett annat namn tex Torbjörn, så blev det ett tecken för att Tor var Björns beskyddare.
Det finns många hedningar som vänder sig väldigt starkt mot att ge barnen gudanamn. Själv har jag dock givit barnen Gudanamn och kommer att göra det i fortsättningen också. Men visst om sanningen ska fram är det väl få som råkat ut för så många lyckor och åkt ambulans så många ggr som mina Gudanämnda son :) Så det kanske verkligen finns en anledning till att inte uppkalla dem efter Gudarna :)
Den av mina som har gudanamn har nästan aldrig varit sjuk, och har inte ens åkt ambulans.
Min andra son har dock opererats 2 ggr, sytt en gång och råkat ut för allehanda andra saker.
Däremot ser jag, som du är inne på, att namnens betydelse speglar sig i barnens personligheter, något vi uppskattar mycket.
Dock funderar jag på de övriga namn gudarna kallades för, ett av Odens namn skall ju ex.vis vara Karl, hädar man då om man namnger sitt barn till Karl då det är ett av flera namn Oden har?
Är alla namn med alla stavningar (på de olika språken som Wotan t.ex.) att häda eller "bara" det vi använder?
Det är för att det just är det. Man har aldrig gett sitt/sina barn ett gudanamn innan nationalromantiken på det sena 1800-talet. Teofora namn har däremot varit vanligt, tex. Torbjörn, som du skriver och det är det absolut inget fel i. Gudanamn är dock reserverade för gudarna och inget annat.
Lisen_80
2008-02-02, 16:00
Det är för att det just är det. Man har aldrig gett sitt/sina barn ett gudanamn innan nationalromantiken på det sena 1800-talet. Teofora namn har däremot varit vanligt, tex. Torbjörn, som du skriver och det är det absolut inget fel i. Gudanamn är dock reserverade för gudarna och inget annat.
Mja...reserverade och reserverade. Nu tror jag ju inte PÅ RIKTIGT att dessa Asar verkligen huserat runt i världen, så jag ser inte det som något fel i att ge barnen dessa namn. ;) Det är vackra, starka namn, som har en stor kulturell betydelse för min presonligen, och jag hoppas så också för mina barn. Att det däremot blev en engelsk stavning på äldste sonen, har att göra med dels att jag ville ha ett namn som är "gångbart" även utomlands, samt att mina och pappans åsikter gick isär där en aning.
Viking heter som han gör pga släktnamn, men det passar även bra för att han föddes på en svinkall parkeringsplats mitt ute i ingenstans. :yes:
Den av mina som har gudanamn har nästan aldrig varit sjuk, och har inte ens åkt ambulans.
Min andra son har dock opererats 2 ggr, sytt en gång och råkat ut för allehanda andra saker.
Däremot ser jag, som du är inne på, att namnens betydelse speglar sig i barnens personligheter, något vi uppskattar mycket.
Dock funderar jag på de övriga namn gudarna kallades för, ett av Odens namn skall ju ex.vis vara Karl, hädar man då om man namnger sitt barn till Karl då det är ett av flera namn Oden har?
Är alla namn med alla stavningar (på de olika språken som Wotan t.ex.) att häda eller "bara" det vi använder?
Det har aldrig varit eller ansetts vara hädelse, utan bara olycksbringande.
Vad grundar du det på? Jag har flera släktingar från 1700-talet med Gudanamn.
EDIT: flera var kanske att ta i, är bara 3 som jag vet om.
Vad grundar du det på? Jag har flera släktingar från 1700-talet med Gudanamn.
EDIT: flera var kanske att ta i, är bara 3 som jag vet om.
Var kanske lite väl snabb på tangenterna förut. Vad jag menade att säga var att galenskapen började bli vanlig och utbredd kring den tiden. Givetvis så finns det folk innan fått gudanamn men inte i någon större utsträckning.
Var kanske lite väl snabb på tangenterna förut. Vad jag menade att säga var att galenskapen började bli vanlig och utbredd kring den tiden. Givetvis så finns det folk innan fått gudanamn men inte i någon större utsträckning.
Ok, då förstår jag :) Tror iaf vi har hittat en av de hårda hedningarna som motsäger sig Gudanamn. Rätt? ;)
Anledningen till att man kan ge sina barn Gudanamn idag är ju för att Gudarna inte har den förankringen hos oss längre, tyvärr. Det skulle exempelvis anses väldigt väldigt märkligt om någon valde att döpa sin son till Gud, Elohim, Jehova eller Jesus (med det svenska uttalet, det spanska Jesus är ju inte så ovanligt). Att det anses okej att döpa sina jordabarn efter gudomliga varelser får ses som ett utslag av sekularisering där religionen inte tas på allvar utan mest ses som en "söt saga" med fina namn man kan ge sina barn.
Samtidigt är ju den sekulariseringen en del av samhällsutvecklingen. Vårt samhälle är inte längre starkt präglat av en förkristen religion och livsåskådning, vilket gör det omöjligt att förvänta sig att folk ska ta hänsyn till detta när de vill ge sina barn ett fint namn som känns ursvenskt, kanske funnits i släkten länge eller vad för anledning man nu har. Jag personligen bryr mig inte särskilt mycket, men jag förstår om djupt troende "hedningar" blir stötta, på samma sätt som en djupt troende kristen skulle bli rätt stött om någon döpte sitt barn till Gud (som visserligen är ett ord och inget namn, men det har blivit till det enda namnet på kristendomens enda Gud, så ni förstår vad jag menar).
Vargunge
2008-03-05, 19:41
Jag och min pojkvänn har inte fått några barn än, men vi har ändå börjat fundera på namn...
man kan ju inte betsäma vilket kön man ska få så än så länge har vi kommit på namn till en tjej och en kille.
Killens första namn är just nu Texas. Det är något som betyder mycket för både mig och min kille och som står oss varmt om hjärtat. Andra namnet blir Edvin, efter min pojkvänns andra namn, som han har fått efter sin farfar.
Flickans första namn är just nu Saga, vilket betyder mycket för mig och som jag tycker är mycket vackert.Det är aven fornnordiskt. Andra namnet har vi inte riktigt kommit fram till, men jag tycker Lin (inte det vanliga Linn, utan som växten som också användes under förhistorisk tid), Valkyria eller Is.
Bootgirl
2008-03-13, 08:23
Stora tösen.
Freya Saga Valkyria - namnen säger sej själv. Jag var inne på det fornnordiska och ville att hon skulle ha de finaste namnen jag visste. Jag var ensam att bestämma om detta.
Andra tösen.
Cindy Emma Idun - Jag och fadern delar inte samma åsiker om namn och så då han ville ha vanliga namn på 100itopp listan. Vi lyckades dock till slut enas om att vi skulle ta ett gemensamt samt sedan ge varsitt som vi ville att hon skulle heta. Cindy var gemensamt, Emma från pappan och Idun från mig.
Sonen då.
Emil Tyr Elvis - Samma sak där. Fast en rolig händelse ändå. Emil var faderns val då han verkligen ville det. Mina namn kunde inte kontra det. (Joakim, Tommy osv) Tyr valde jag och när vi skulle sätta tredje namnet så frågade jag pappan vad han tyckte. Han satt o fjantade sej men det märkte inte jag riktigt.. Stod o höll på att fylla i papperna när han sa "Elvis" och jag tyckte att det var ju faktiskt ett helt okey namn så jag skrev det. Lagom ovanligt. Skickade in papperna och pappan fick en smärre chock när posten från skattemyndigheten kom ett par veckor senare haha.. :)
Kollar på man hur många som heter vad så blir de ändå lite ovanligt.
Freya - finns fram till 31dec 2007. Det finns 124 kvinnor som har förnamnet Freya. Av dessa har 98 namnet Freya som tilltalsnamn/förstanamn.
Cindy - finns fram till 31dec 2007. Det finns 599 kvinnor som har förnamnet Cindy . Av dessa har 446 namnet Cindy som tilltalsnamn/förstanamn
Emil - finns fram till 31dec 2007. Det finns 46064 män som har förnamnet Emil . Av dessa har 25409 namnet Emil som tilltalsnamn/förstanamn
Kollar jag på deras andra förnamn så blir statestiken följande
Valkyria - Det finns 50 kvinnor som har förnamnet Valkyria . Av dessa har 10 namnet Valkyria som tilltalsnamn/förstanamn.
Saga - Det finns 8594 kvinnor som har förnamnet Saga. Av dessa har 5493 namnet Saga som tilltalsnamn/förstanamn.
Emma - Det finns 66367 kvinnor som har förnamnet Emma . Av dessa har 44969 namnet Emma som tilltalsnamn/förstanamn
Idun - Det finns 286 kvinnor som har förnamnet Idun . Av dessa har 173 namnet Idun som tilltalsnamn/förstanamn.
Tyr - Det finns 69 män som har förnamnet Tyr. Av dessa har 29 namnet Tyr som tilltalsnamn/förstanamn.
Elvis - Det finns 1163 män som har förnamnet Elvis . Av dessa har 637 namnet Elvis som tilltalsnamn/förstanamn.
Hade jag fått välja så hade alla mina töser hetat Valkyria i andre förnamn. Hade velat ha det som en "röd tråd" men ja.. vi var ju två som skulle vilja det och det var vi inte ;P Så jag får nöja mej med att jag och stora tösen har det i stället.
Vallonia
2008-03-13, 11:46
Har inte heller fått barn än, men man funderar ju mkt då det antagligen snart är dags.. jag tycker inte heller om de där "vanliga" namnen som alla döper sina ungar till .. de finaster namnen jag kan komma på är: Rufus, Freya, Evelyn, Elvira, och ett vanligt namn - Cornelia. .. det är mycket svårare att hitta fina pojknamna än flicknamn!
vi får se vad det blir när det är dags.. till andranamn kommer det nog mest att bli ärvda fina släktnamn!
Trudgelmer
2008-03-13, 13:21
Jag tänker förmodligen inte skaffa några barn, men om jag mot förmodan skulle göra det så är det fornnordiska namn som gäller. Eftersom namnen har blivit "otrendiga" och anses vara "pensionärsnamn", så är det alla nationellas förbannade plikt att döpa sina barn till just dessa namn.
Inte för att det har med ämnet att göra, men jag tror att valet av namn kan påverka barns psyke. Ger man sina barn namn som Johan och Josefine så är risken stor att de enklare följer strömmen. Ger man sina barn ovanliga namn så är chansen större att de uppfattar sig själva som ovanliga och därmed vågar välja sin egen väg i livet. (Dvs val av ideologi, klädstil, musikstil osv)
Men det kan ju vara en av mina galna idéer, fast visst låter det rimligt? :evilgrin: