handdator

Visa fullständig version : Dålig blodcirkulation

sniffen
2008-01-06, 16:16
Hej , jag har väldigt dålig blodcirkulation , var i skidbacken idag , kunde åka i 1-1½ timme , sen blev händerna kalla , och efter ett tag i värme stugan känns det som att fingrarna "tinade", kan tillägga att jag inte röker eller snusar ,

Vet någon om något bra tips för att få bättre blodcirkulation..

mod. får flytta tråden om den ligger fel :P

Brisingamen
2008-01-06, 16:31
En del föds med dålig blodcirkulation och får leva med det, men om du misstänker att det är någon sjukdom boka tid hos läkaren.Annars ett tips hitta en bra akupunktör som kan få igång flödet..eller träna för att få igång systemet...

sniffen
2008-01-06, 16:43
Annars ett tips hitta en bra akupunktör som kan få igång flödet
Vad är en akupunktör ?
samt har du något förslag på träning som kan hjälpa ?:)

The Sentinel
2008-01-06, 17:13
Jag har själv bara ett bra tips om att när du åker skidor tex, så använd inte fingervantar, utan tumvantar, dessa har mera "space" inuti, och gör att dina fingrar får mer utrymme att andas, dvs ta del av värmen inuti.

Jag har i vuxen tid alltid haft problem med blodcirkulationen i både händer och fötter, och inte heller jag röker och är fullt frisk i övrigt (nåja, hehe).

En akupunktör sticker nålar på utvalda delar på kroppen där problemet är, en uråldrig kinesisk metod.

Träningstips, håll dig fysiskt aktiv helt enkelt, kondition eller styrka.

BoundForGlory
2008-03-03, 18:35
Jag hade tidigare samma problem med frusna händer och fötter. Det är förmodligen näringsrelaterat. Jag äter en näringsriktig kost nu och har perfekt cirkulation.

Kalla händer och fötter är ett av symptomen vid brist på Niacin (Vitamin B3). Vitamin B3 förbättrar cirkulationen, Omega-3 likaså. Brist på något/några viktiga ämnen kan vara den orsakande faktorn.

Niacin
Längre uppvärmningstid kan förstöra vitaminet. Så ät gärna rå mat i form av frukt, grönsaker, alger, fisk, ägg, nötter, frön.

Avokado är en utmärkt källa för vitamin b3 och skyddar mot alla tänkbara brister. Gör en sallad med mycket mörkgröna bladgrönsaker och släng in en avokado eller strö över lite solrosfrön. Eller använd avokado som smör på mackor.

Dadlar är rika i viktiga vitaminer och mineraler (såsom niacin), innehåller lättsmält bränsle för kroppen (enkla kolhydrater) och är väldigt goda! Om du tycker om sötsaker och vill äta hälsosamt godis - köp färska dadlar och frossa i dem!

Ett tips för ätande av frukt: Ät gurka, selleri eller sallad till frukt för att rensa tänderna från socker och för att höja intaget av mineraler. De går väldigt bra ihop, både vad gäller smak och matsmältning. Schimpanzer äter på detta vis också, de äter grönt till frukt.

På Livsmedelsverkets hemsida kan du söka näringsinnehåll i mat: http://www.slv.se. Du kan också köpa Dietist XP (eller ladda ner det på Piratebay).

BoundForGlory
2008-03-03, 18:38
Kan ju dela med mig av min erfarenhet utav detta också.

Min blodcirkulation och syresättning förbättrades drastiskt sedan jag började med kallduscher och började äta mer näringsriktigt med mycket frukt & grönsaker samt lite fett. Nu har jag perfekt cirkulation och min andningsförmåga har förbättrats avsevärt.

Slutsats:
Tips för bättre blodcirkulation

1) Ät mer frukt & grönsaker.
2) Ta kallduscher eller kalla bad.
3) Gå barfota.
4) Ägna dig åt fysisk aktivitet.
5) Skär ner på fettet - ät en hälsosam lågfett-kost.

(Varför? Därför att för mycket fett gör blodet tjockare, vilket orsakar röda blodceller att klumpa ihop sig så att de inte kan överföra syre till cellerna. Överflödigt fett blockerar också insulinet som ska föra sockret till cellerna, vilket leder till diabetes.)

Hoppas detta kan vara till någon hjälp. =)

Adoxa
2011-05-24, 22:30
Massage är alltid bra, blodcirkulation blir bättre om du blir röd också under massagen.